Од парне машине до локомотиве

Прва индустријска револуција која је почела у Великој Британији преобразила је друштво а највећи изум током ње била је парна машина. Име јој је парна зато што вода када се загреје постаје пара и сада ћемо видети како се развијала ова машина.

Ватова парна машина

Иако је било почетака још у 17. веку, Томас Њукомен је почетком 18. века конструисао атмосферску парну машину која је имала цилиндар са клипом. Клип је покретала пара из котла а потом је тај клип покретао дрвену греду. Други крај греде је покретао пумпу у рударској јами. Проблем је био тај што је Њукоменова машина трошила доста угља. То је решио у другој половини 18. века Џејмс Ват који је изумео кондензатор. Кондензатор је хладио пару и поново је претварао у воду. Пошто више није долазило до наизменичног загревања и хлађења цилиндра машина је трошила мање угља. Ватова парна машина, коју је он касније наставио да развија, нашла је своју употребу у фабрикама.

Пошто су тада парне машина биле велике потребно је било смањити њихову величину. Ричард Тревитик је конструисао прву парну локомотиву почетком 19. века и она је служила за превоз терета железничком пругом од рудника гвожђа до железаре. Тада се јавила идеја за превоз људи. Прва модерна железничка пруга је направљена 1825. године и она је повезивала градове Стоктон и Дарлингтон у Енглеској а инжењер Џорџ Стивенсон је конструисао локомотиву која је прва прошла том линијом. Након тога мрежа железничких пруга креће да премрежава Европу и Америку а потом и цео свет.

Локомотива из 19. века

Видели сте на овом примеру како један изум вуче други. Парна локомотива је утицала на то да се превоз људи у потпуности промени и да се до некада предалеких крајева долази знатно брже него кочијама.

Scroll to Top