Fića – auto koji je osvojio srca
Čuveni „Fića“ je legenda na četiri točka! On je ostavio veliki trag na ljude bivše Jugoslavije u prvom redu zato što je bio pristupačan prosečnom stanovniku. Proizvodio se od 1955. do 1985. godine u fabrici „Crvena Zastava“ u Kragujevcu i sada ćemo videti zbog čega je on značajan!
Iz Italije u Jugoslaviju
Njegova istorija počinje u Italiji u gradu Torinu gde rukovodstvo u čuvenom proizvođaču automobila Fijatu dolazi na ideju o proizvodnji malog automobila koji bi bio pristupačan običnom stanovniku Italije. On se zvao Fijat 600. Pošto je u gradu Kragujevcu postojala fabrika „Crvena Zastava“ dogovorili su se Italijani i Jugosloveni 1955. godine da čuveni „Fića“ počne da se proizvodi i u ovom šumadijskom gradu. Kako su godine prolazile i Fiće su se menjale, tako da se on sada veže za model Zastava 750.
Među stanovništvom
Dve godine od početka proizvodnje postao je dostupan ljudima u bivšoj državi i odmah je osvojio srca ljudi. Zbog svoje male veličine i ekonomičnog motora bio je dobar i za gradsku, ali i za vožnju po selima, te su s toga mnogi sa njime putovali na more. Za „Fiću“ se može reći da je motorizovao Jugoslaviju! Njega su vozili i policajci, vojnici, hitna pomoć i pošta.
Kakve je imao karakteristike?
Kao i čuvena Buba, i „Fića“ je imao motor u gepeku! Sa današnje tačke gledišta išao je sporo, do 100 kilometara na čas, ali tada je to bilo sasvim dovoljno. Da bi došao do te brzine trebalo mu je čak 40 sekundi! Menjač je imao 4 brzine a motor mu nije bio jak, te mu je zapremina bila 750 kubnih centimetara. Osnovni model „Fiće“ je imao četiri sedišta.
Kako je dobio nadimak?
Ne znamo pouzdano kako je auto stekao ovaj nadimak. Legenda kaže da ga je spontano dobio po glavnom junaku stripa „Kurir Fića“ koji je izlazio u listu „Borba“. Taj strip je izlazio baš kada je čuveni auto počeo da se prizvodi u Kragujevcu s toga moguće da je tačna.
Proizvodnja
Tokom tri decenije proizvodnje iz fabrike „Crvena Zastava“ u Kragujevcu je izašlo gotovo milion „Fića“! To je stvarno impresivan broj! Mnogim kupcima ovog legendarnog automobila je „Fića“ bio prvi auto koji su vozili i zbog toga su se za njega emotivno vezali. Iako je mnogo vremena prohujalo od kada je prestala proizvodnja ovog automobila i danas ima ljudi koji ga poseduju i voze širom bivše Jugoslavije!